قبرس شمالی

قبرس سومین جزیره بزرگ در دریای مدیترانه می باشد. قبرس شمالی بخش کنترل شده  توسط ترکیه از جزیره قبرس است. در سال 1960 ، قبرس به دو کشور جداگانه تقسیم شد. از سال 1974 ، شمال با عنوان TRNC (جمهوری ترکیه قبرس شمالی) نامیده می شود ، که قبرس شمالی هر ساله هزاران گردشگر را از سراسر دنیا پذیراست . سواحل شنی قبرس بسیار زیبا و دارای رنگ های خیره کننده ای ست و زیباترین گلهای وحشی معروف ، در اینجا رشد می کنند. بنا های تاریخی زیادی در قبرس شمالی قرار دارند که جاذبه توریستی بالایی دارند. همچنین دارای دانشگاه های بین المللی با تنوع رشته بالا و رتبه خوب می باشد. تحصیل در قبرس شمالی برای ایرانیان بسیار جذاب است زیرا هم به ایران نزدیک می باشد و هم امکان گرفتم بورسیه تحصیلی برای آنان فراهم است. 

جمعیت قبرس شمالی

جمعیت قبرس شمالی طبق سرشماری سال 2013 حدود 286 257 نفر است.

توزیع جمعیت در شهرهای قبرس شمالی

لفکوشا (نیکوزیا): 62000

جمعیت گازیماگوسا (فاماگوستا) 54000 نفر

جمعیت گیرنه  Girne Kyrenia38000 نفر

جمعیت گزلیورت 27000

اسکلت: 19000

مساحت قبرس شمالی

3355 کیلومتر مربع.

قبرس-شمالی

فعالیتهای فرهنگی و هنری در قبرس شمالی

شما می توانید فرهنگ ترکی قبرس را با غذا ، سبک زندگی ، موسیقی ، زبان و صنایع دستی مردم محلی تجربه کنید. جشنواره های زیادی در قبرس شمالی برگزار می شود که تقریباً در هر شهر پربا می شود .

فرهنگ غذایی در قبرس شمالی بسیار مشهود است. میوه و سبزیجات به صورت محلی رشد می کنند. غذاهای ترکی با مجموعه بزرگی از مزه ها ، غذاهایی که با شکر و سالادهای مختلف شروع می شوند و با گوشت یا ماهی کبابی در رستوران معمولی قبرس ترکی سرو می شوند. می توانید انواع سلیقه ها مانند دسر خانگی و مربا را تست کنید. صنایع دستی نیز در قبرس شمالی یک بخش توسعه یافته است. می توانید گلدوزی زیبای لفکارا را ببینید که یک سنت قدیمی قبرسی است. قبرس شمالی تقریباً با روغن زیتون خانگی بسیار معروف است.

سایر فعالیت های فرهنگی عبارتند از:

دانشگاه بین المللی قبرس

کتابخانه ها و انتشارات

هنرهای زیبایی

موسیقی و برگزاری کنسرت

تلویزیون ، رادیو و سینما

ساحل قبرس شمالی

غواصی در قبرس شمالی

هزینه زندگی در قبرس شمالی به چه صورت است؟

قبرس سومین جزیره بزرگ در دریای مدیترانه است. در میان سه قاره ایستاده و 65 کیلومتر از ساحل جنوبی ترکیه فاصله دارد. سایر کشورهای همسایه سوریه (97 کیلومتر) ، لبنان (108 کیلومتر) ، مصر (370 کیلومتر) ، خط ساحلی قبرس شمالی با سواحل صخره ای و سواحل طلایی احاطه شده.  سواحل قبرس شمالی طبیعی ترین و تمیزترین ، در دریای مدیترانه می باشند . میانگین دمای آب بین ماه های مه و اکتبر 24 درجه سانتی گراد است.

واحد پول قبرس شمالی

لیر ترکیه پول محلی است که در قبرس شمالی مورد استفاده قرار می گیرد گرچه پوند انگلیس ، دلار و یورو نیز به طور گسترده ای پذیرفته شده اند. چک های یورو ، چک های مسافرتی و سایر ارزهای اصلی ممکن است در دفاتر مبادله ارزی مورد استفاده یا مبادله قرار گیرند.

آیا قبرس شمالی برای سرمایه گذاری مناسب است؟

زبان قبرس شمالی

ترکی زبان رسمی قبرس شمالی است اما زبان انگلیسی توسط بخش های زیادی از مردم قابل فهم و صحبت می شود.

تاریخچه قبرس شمالی

قبرس ، سومین جزیره بزرگ در دریای مدیترانه ، از سال 8500 قبل از مسیح از تاریخچه بسیار حیرت انگیزی برخوردار بوده ، این جزیره بارها در طول تاریخ آشفته خود مورد حمله قرار گرفته است. در تاریخ قبرس ، این جزیره در دوره های مختلف تحت استعمار ققنوسان ، آشائیان ، آشوریان ، مصری ها ، ایرانیان و یونانیان اداره شده تا سرانجام پس از درگیری های داخلی این جزیره در سال 1960 استقلال خود را به دست آورد.

آیا قبرس شمالی ویزا می خواهد؟

قبرس شمالی برای ایرانی ها نیاز به ویزا ندارد. از سال 2003 می توان از مرزهای ترکیه و یونان عبور کرد. اگر توریستی هستید که از قبرس شمالی بازدید می کنید ، باید یک پاسپورت معتبر (یا ویزای شنگن) در کنترل گذرنامه قبرس ترکیه داشته باشید.

مزایای خرید ملک در قبرس شمالی

رانندگی در قبرس شمالی

فرمان خودرو در سمت چپ است و قوانین تقریباً مشابه انگلیس در این جزیره است. ترافیک و علائم جاده ای بین المللی. حداکثر سرعت 100 کیلومتر در ساعت و وسایل نقلیه وارد قبرس شمالی باید هنگام ورود بیمه شوند. کمربند ایمنی باید پوشیده شود.

حمل و نقل در قبرس شمالی

سرویس های مختلف اتوبوس مکرر و ارزان قیمت بین تمام شهرهای اصلی در طول روز در قبرس شمالی فراهم است. مکانهای زیادی برای گشت و گذار در قبرس شمالی وجود دارد و بسیاری از افراد هنگام بازدید خود تصمیم می گیرند که یک شرکت را از شرکت های کرایه اتومبیل برای اجاره خودرو در قبرس شمالی انتخاب کنند . چندین شرکت جهانگردی نیز وجود دارند که خدمات حمل و نقل را از / به فرودگاهها و سراسر جزیره ارائه می دهند.

نقشه-قبرس-شمالی

تعطیلات عمومی قبرس شمالی

1 ژانویه – روز سال نو

23 آوریل – جشنواره کودک

1 مه – روز جوانان و ورزش

20 ژوئیه – روز صلح و آزادی

1 اوت – TMT Day30 اوت – روز پیروزی

29 اکتبر – روز جمهوری ترکیه

گیرنه (Girne , Kyrenia)

مرکز توریستی قبرس شمالی ، گیرنه است که در سواحل شمالی قبرس واقع شده است. Kyrenia حتما  بهترین منطقه برای تعطیلات در این جزیره است ، می توانید به بندر جذاب قدیمی که در آن قایق بادبانی و قایق های ماهیگیری وجود دارد بروید و از منظره اعجاب انگیز آن لذت ببرید . درست در نزدیکی دریا کافه ها و رستوران های زیادی وجود دارد. مکان های تاریخی برای دیدن همه جای شهر وجود دارد.

مکان های دیدنی در گیرنه قبرس شمالی :

موزه کشتی سازی باستانی

صومعه Bellapais

صومعه گیرنه سورپماگر

قلعه سنت هیلاریون

کلیسای آنتی پیانیت

قلعه جذاب Buffavento

موزه هنرهای مردمی

قلعه گیرنه

بندر Kyrenia

هرتز مقبره Ömer

تفاوت‌های قبرس شمالی و جنوبی

گیرنه-قبرس-شمالی-1

لفکوشا (نیکوزیا) (lefkosa Nicosia)

نیکوزیا پایتخت جمهوری ترکیه قبرس شمالی است ، این شهر مرکز اصلی هنر ، فرهنگ ، دیپلماسی و تجارت است. نیکوزیا از دیدنی ها و جاذبه های گردشگری متنوعی برخوردار است. در شهر قدیمی ، نیکوزیا نمونه های زیبایی از معماری گوتیک و عثمانی  وجود دارد.

مکانهایی توریستی در نیکوزیا:

مسجد سلیمیه (کلیسای جامع سنت سوفیا)

خانه مولوی

دروازه گیرنه

مسافرخانه بزرگ (Büyük Han)

خانه درویش پاشا

موزه بربریت

خانه لوسین

موزه لاپیداری

فاماگوستا Gazimağusa (Famagusta)

فاماگوستا یک شهر جذاب و پر از اصرار جالب برای کشف است. این شهر به دلیل داشتن سواحل بسیار زیبا و شنی شناخته می شود. فاماگوستا مکانهای مهم تاریخی را از دوران باستان حفظ کرده. در خارج از شهر ، شهر قدیمی فاماگوستا دارای تاریخ دیدنی و دیدنی زیادی است.

مکان های توریستی فاماگوستا :

ویرانه های دیدنی Salamis و نماد سنت Barnabas ، موزه باستان شناسی ، مسجد Lala Mustafa Paşa و ویرانه های Venitian ، Incirli Caveare دوست داشتنی ترین مکان های این شهر است.

قبرس شمالی را بیشتر بشناسید

فاماگوستا

شبه جزیره کارپاز

شبه جزیره کارپاز برای پوشاندن بقیه سواحل شمال شرقی قبرس شمالی امتداد دارد. تنها راه مناسب برای کاوش در کارپاز با خودرو ست و با بهترین سواحل شنی طلایی ، الاغهای معروف وحشی ، مکانهای تاریخی و باستان شناسی ، کلیساهای مسیحی و روستاهای سنتی قبرس ، شبه جزیره Karpaz برای کسانی که می خواهند با تاریخ پنهان این منطقه خارق العاده را کشف کنند مناسب است. کارپاز مانند موزه ای با فضای باز است که دارای بسیاری از شهرهای باستانی ، بناهای تاریخی ، کلیساهای بیزانس ، مقبره ها و ویرانه ها است.

آخرین و قابل توجه ترین مکان برای دیدن ، صومعه آپوستولوس آندریاس (سنت اندرو) است که ساختمان های مسکونی آن در حال بازسازی است.

کارپاز