دسته‌بندی نشده

تفاوت قبرس شمالی و قبرس جنوبی

برای بیان تفاوت قبرس شمالی و قبرس جنوبی سوال مطرح می‌شود که:

قبرس شمالی بهتر است یا قبرس جنوبی؟

 اگر فقط به یک طرف استدلال گوش دهید، ممکن است متوجه تمام حقایق نشوید. به نظر ما مهم است قبل از این که مقصد سفر خود را انتخاب کنید دلایلی که در پس مسئله تقسیم بندی شمال و جنوب در قبرس وجود دارد را درک کنید. بازدید از قبرس شمالی و همچنین جنوب آن به هیچ وجه کار سخت و پیچیده ای نیست. اگر می خواهید دلایل این تقسیم بندی را از هر دو طرف بدانید ، قبل از اینکه تصمیم نهایی خودتان را بگیرید، ادامه این مطلب را بخوانید.

برای بیان تفاوت قبرس شمالی و قبرس جنوبی باید گفت اگرچه قبرس با خط سبز 180 کیلومتری به دو بخش تقسیم شده است، اما سیر و سیاحت در هر دو طرف این مرز بسیار آسان است. گردشگران و دوچرخه سوارانی که مسیرهایی را در کوههای ترودوس در جنوب و کوه های کرنیا در شمال پیدا می کنند به یک اندازه خشنود و راضی هستند.

شبه جزیره آکاماس و شبه جزیره کارپازیا در دو سمت متفاوت قرار دارند، اما هر دوی آنها سواحل طبیعی بکر و دست نخورده ای دارند که گلهای وحشی زیبا و لاک پشت های دریایی در سواحل بیابانی، آن را زینت می بخشند.

قبرس شمالی بهتره یا جنوبی؟

برای بیان تفاوت قبرس شمالی و قبرس جنوبی باید گفت شما می توانید به گروه های کوچک برای گذراندن تعطیلات در شمال و جنوب قبرس و همچنین تورهایی که هر دو طرف را شامل می شوند، بپیوندید. با وجود این که تقسیمات گسترده است، اما این نباید مانع از شناخت هر دو طرف این جزیره شود.

قبرس برای سرمایه گذاری …

تفاوت قبرس شمال و قبرس جنوبی

 دلایل تقسیم شدن قبرس

برای بیان تفاوت قبرس شمالی و قبرس جنوبی و دلایل تقسیم شدن قبرس باید گفت مثلث عشقی میان یونان، ترکیه و قبرس به همان اندازه آفرودیت، آدونیس و کینگ سینیراس پیچیده است. اینجا جزیره ای است که از نظر جسمی و روحی تقسیم شده است. برای باز کردن این کلاف سردرگم شما باید به سراغ اجداد یونانی که به عصر برنز باز می گردند، بروید ترک ها در دوره عثمانی کاملا متحد و به همان اندازه مستحکم بودند. دین، ​​سیاست، آموزش و البته امپراتوری بریتانیا، همگی به نوبه خود نقش ایفا کرده اند.

برای بیان تفاوت قبرس شمالی و قبرس جنوبی باید گفت، قبرس به دلیل موقعیت استراتژیک خود بین آسیا، اروپا، خاورمیانه و آفریقا، از زمان نخستین اشغال توسط یونانیان باستان، مدعیان زیادی را به خود جلب کرده است. قبل از اینکه قبرس در سال 1878 به انگلیسی ها “اجاره” داده شود، مصریان، پارس ها، اسکندر بزرگ (دوباره یونانیان)، امپراطوری روم شرقی (بیزانس)، فرانسوی ها، ونیزی ها و امپراتوری عثمانی به دنبال دستیابی به آن بوده اند.

در این زمان، جوامع قومی یونان و ترکیه در کنار هم در این جزیره زندگی می کردند. با این حال انگلیسی ها نگران این بودند که هر دو گروه ممکن است به عنوان یک گروه قیام کنند و “ظالمان استعمارگر” را سرنگون سازند. با وجود اینکه بسیاری از یونانی ها و ترک های قبرس در هر دو جنگ جهانی قصد جنگیدن با انگلیسی ها را داشتند، سیاست تفرقه بینداز و حکومت کن از دیرباز به عنوان سیاست استعماری انگلیس مورد استفاده قرار می گرفت. بنابراین به نظر می رسد نیاز چندانی برای متوقف کردن این روند در قبرس وجود نداشت.

تفاوت قبرس شمال و قبرس جنوبی

رهبران سیاسی در آتن و آنکارا هر دو این جزیره را حق خود می دانستند. برای بیان تفاوت قبرس شمالی و قبرس جنوبی باید گفت تحت حاکمیت انگلیس، یونانی های قبرس تصور می کردند که قبرس سر انجام بخشی از یونان خواهد شد. این روند تفکر نیز توسط کلیسای ارتدکس قبرس به طور جدی مورد تشویق قرار می گر فت. قبرسی های ترکیه – که تا حدودی اقلیت جزیره بودند – طرفدار جدایی بودند. این دیدگاه با وجود این که بسیاری از رهبران ترکیه، قبرس را بخش الحاقی آناتولی تلقی می کردند، همچنان به قوت خود باقی بود. دیدگاه های فرهنگی و مذهبی با غرور ملی گرایانه در هم آمیخته بود و هر گروهی با شدت و حرارت زیاد با شعار های سرزمین اصلی، مکتب های حزبی، رهبران مذهبی و جریان انگلیسی ها، خودش را معرفی می کرد.

هزینه زندگی در قبرس شمالی چگونه است؟

مسائل بعد از استقلال قبرس

برای بیان موارد دیگر تفاوت قبرس شمالی و قبرس جنوبی باید گفت در زمان استقلال قبرس در سال 1960، اختلافات به مراتب عمیق تر از گذشته بوده است. افزایش خشونت باعث شد بسیاری از اقلیت های قومی ترک قبرس در مناطق آزاد به ویژه در روستاهای شمال نیکوزیا خود را از بقیه جدا سازند. یونانی های قبرس نیز که به دنبال سهم منصفانه تری از نقش خود در دولت قبرس بودند، نسبت به همتایان ترکیه ای خود ابراز نارضایتی کردند. از سوی دیگر، ترک ها احساس کردند که اصلاحات قانون اساسی نتوانسته است از حقوق اقلیت قومی آنها دفاع کند و به دنبال آن اعتراضات و خشونت ها از سوی هر دو طرف ادامه یافت.

برای بیان موارد دیگر تفاوت قبرس شمالی و قبرس جنوبی باید گفت از قضا، این انگلیسی ها بودند كه با ترسیم خط در نقشه در سال 1964 ، آتش بس را بین طرفین برقرار كردند. آنچه به خط سبز معروف شد – این رنگ قلم مورد استفاده بود – كه از مرکز نیكوزیا عبور می کرد. نیروهای صلح سازمان ملل مستقر شدند. استانبول تهدید کرد که حمله خواهد کرد. آتن برای جلوگیری از تصرف، ارتش را به این جزیره فرستاد.

تفاوت قبرس شمال و قبرس جنوبی

. برای 11 سال آینده ، خط بین شمال و جنوب یک بن بست خصمانه را ایجاد کرد. اجتماع ترک ها همچنان در منطقه محاصره شده متکی به منابع و مواد غذایی از ترکیه زندگی می كردند. هزاران نفر از شهروندان ترکیه از سرزمین اصلی برای زندگی در قبرس، با رضایت یا بدون رضایت اعزام شدند.

روند خرید ملک در قبرس شمالی

برای بیان موارد دیگر تفاوت قبرس شمالی و قبرس جنوبی باید گفت در سال 1974 گارد ملی قبرس که به طور فزاینده ای یونانی شده بود، کودتا را انجام داد و یک ملی گرای یونانی را جانشین رئیس جمهور قبرس کرد. پنج روز بعد، نیروهای ارتش ترکیه به قبرس حمله کردند و جنگ داخلی به وقوع پیوست.

 این حمله حدود شش هفته به طول انجامید. آتش بس مشروط که با فشار بین المللی به وجود آمده بود ، یک سوم از این جزیره را به ترکیه واگذار کرد. یونانی های قبرس که در شمال خط سبز زندگی می کردند مجبور شدند به سمت جنوب حرکت کنند. ترک های قبرس که در حال حرکت به سمت شمال بودند ، شروع به اشغال املاک متروکه کردند. صدها یونانی و ترک قبرسی جان خود را از دست دادند یا ناپدید شدند.

این منطقه در سال 1983 به عنوان جمهوری ترکیه قبرس شمالی اعلام استقلال کرد. این امر توسط سازمان ملل و جمهوری قبرس رد شد و سربازان ترکیه در آنجا ماندند.

مزایای خرید ملک در قبرس شمالی

چرا تا رسیدن به یک قبرس متحد هنوز راه طولانی در پیش است

خسارت های دو طرف

برای بیان موارد دیگر تفاوت قبرس شمالی و قبرس جنوبی باید گفت قبرس یک جزیره تقسیم شده باقی مانده است. هر دو طرف خسارات مربوط به خود را تجربه کرده اند. اکنون این مسئله بسیار فراتر از شناسایی جزیره به عنوان بخشی از یونان یا بخش الحاقی ترکیه است .در جنوب، روستاهایی را پیدا خواهید کرد که هنگام فرار به سمت شمال توسط ترک ها رها شده اند. خانه های پیشین یونانی های قبرس که زمانی در شمال زندگی می کردند، هنوز توسط خانواده های ترک اشغال شده اند.

برای بیان موارد دیگر تفاوت قبرس شمالی و قبرس جنوبی باید گفت اگرچه عبور از خط سبز امروز بسیار ساده تر است، اما کشور هنوز از اتحاد دور است. صدها نفر از هر دو طرف از هم جدا افتاده اند. زخم ها هنوز بهبود نیافته اند. خسارات شخصی، کینه ها و خاطرات به نسل های بعد منتقل می شوند. مذاکرات مرتباً تجدید می شود و مذاکرات بین دولت های ترکیه و یونان و همچنین اتحادیه اروپا و رهبران هر دو جامعه قبرس ادامه دارد.

سوالات متداول خرید ملک در قبرس شمالی

 گردشگری یک تجارت بزرگ در هر دو طرف مرز است و اگرچه شمال کمتر توسعه یافته است، اما هنوز هم دارای سهم نسبتاً خوبی از کازینوهایی است که در حال حاضر در سرزمین اصلی ترکیه مجاز نیستند.

قبرس را بیشتر بشناسید